תואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית .M.A במכללה האקדמית תל אביב יפו
באקדמית תל אביב יפו מתקיימת תכנית לתואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית. מטרת התכנית הכשרת פסיכולוגים התפתחותיים לטיפול, אבחון וייעוץ במסגרות לטיפול בתינוקות, פעוטות, ילדים והוריהם, לרבות מכוני התפתחות הילד, מרכזי בריאות הנפש, שירותי הרווחה ושירותים פסיכולוגיים חינוכיים.
תכנית זו עונה על דרישותיה של הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה התפתחותית. המסיימים בהצלחה את התכנית יכולים לפנות להתמחות.
תכנית הלימודים
במגמה לפסיכולוגיה התפתחותית רוכשים בסיס יסודי ונרחב של ידע תיאורטי, מחקרי ויישומי במגוון תחומי התפתחות. הסטודנטים מקבלים הכשרה להתערבות בתהליכים התפתחותיים פסיכולוגיים תקינים ופתולוגיים ורוכשים מיומנויות להבנת יחסי הגומלין שבין הפרט לסביבתו.
הסטודנטים בתכנית רוכשים ידע וכלים לגבי שיטות אבחון והערכה, במניעה, טיפול התערבות במגוון רמות כגון רמת הפרט, משפחה, מוסדות ומדיניות כלפי ילדים. הם רוכשים הבנה מעמיקה של שיטות במחקר התפתחותי ועריכה של תצפיות וראיונות, שיטות סטטיסטיות וגישות איכותניות.
נדרשת עבודת גמר מחקרית.
- קראו על תואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית.
מתכונת הלימוד
זוהי כאמור אחת ההתמחויות הקיימות בתואר השני בפסיכולוגיה במכללה. היקפה של התכנית הוא כשנתיים והיא מחולקת לארבעה סמסטרים.
פרקטיקום - לצד הלימודים במכללה מתקיימת עבודה במסגרות שבהן מטפלים בילדים, וכן בהדרכה במקום הפרקטיקום ובמכללה. במחצית הראשונה של שנה א' ההתנסות היא בפרה - פרקטיקום. במהלך שנת הלימודים השנייה משתלבים יומיים בשבוע בעבודה במסגרות מגוונות בצוות רב מקצועי באבחון, טיפול וייעוץ.
ניתן לבחור בין המסלולים הבאים:
- מסלול ללא תזה.
- מסלול מחקרי עם תזה - הענקת התואר במסלול עם תזה מותנית באישור המל"ג.
נושאי הלימוד
- אבחון ילדים התפתחותי.
- עבודה טיפולית עם הורים.
- טיפול קוגניטיבי התנהגותי.
- הפרעות נוירו התפתחותיות.
- הפרעות בקשת האוטיסטית.
- התפתחות נורמטיבית קוגניטיבית.
- בניית תכניות התערבות מערכתיות.
- התפתחות רגשית וחברתית בגיל הרך.
- ועוד.
- רוצים להמשיך להתקדם כמטפלים? קראו גם על תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית.
תנאי קבלה
להלן תנאי הסף להגשת מועמדות לתואר שני בפסיכולוגיה במגמה התפתחותית לשנת תשפ"ז -
- תואר אקדמי ראשון בפסיכולוגיה או תואר אקדמי ראשון במדעי ההתנהגות ממוסד מוכר להשכלה גבוהה.
- ממוצע 89 לפחות בכל קורסי הפסיכולוגיה והמתודולוגיה וגם ציון של 87 לפחות בבחינת המתא"ם.
- או - ממוצע 85 לפחות בכל קורסי הפסיכולוגיה והמתודולוגיה וגם ציון של 107 בבחינת המתא"ם.
שימו לב:
- מועמדים בעלי תואר דוקטורט בכל תחום ותואר ראשון בפסיכולוגיה או במדעי ההתנהגות אינם נדרשים לבחינת המתא"ם.
- מועמדים עם תואר ראשון במדעי המוח מכל מוסד מוכר על ידי המועצה להשכלה גבוה יכולים להגיש מועמדות בכפוף לציון של 110 לפחות בבחינת המתא"ם.
- המכללה תתחשב בתוצאות בחינת GRE SUBJECT PSYCHOLOGY כתחליף לבחינת המתא"ם. ממוצע 70% של כלל חלקי הבחינה כפוף לממוצע תואר ראשון 89 (למגמה הקלינית נדרש ממוצע תואר ראשון 90)
- מועמדים שהינם בעלי תואר ראשון מחו"ל בפסיכולוגיה, השקול לתואר ישראלי, נדרשים להציג ציון של 110 לפחות בבחינת המתא"ם או GRE כמפורט לעיל.
- רשאים להגיש מועמדות לתואר השני בפסיכולוגיה באקדמית תל-אביב יפו הסטודנטים אשר החלו את לימודי התואר השני בפסיכולוגיה במוסד אחר והשלימו לכל היותר סמסטר אחד.
- טופס "פרטי ממליץ/ממליצה": על המועמדים להעביר שני טפסי "פרטי ממליץ" אשר כוללים את הפרטים הכלליים ופרטי ההתקשרות של ממליץ אפשרי, מלאים וחתומים על ידי הממליץ. במהלך תהליך המיון ייתכן שוועדת הקבלה תיצור קשר עם הממליץ לצורך קבלה מיידית של המלצה מפורטת. הממליץ יכול להיות הן מתחום האקדמיה והן מן השדה.
תכנית השלמות בפסיכולוגיה:
- המועמדים שסיימו את תכנית ההשלמות בפסיכולוגיה במוסד מוכר להשכלה גבוהה, מועמדותם תישקל הן על סמך הישגיהם בקורסי הפסיכולוגיה והמתודולוגיה שנלמדו בלימודים אקדמיים קודמים והן על סמך הישגיהם בתוכנית ההשלמות בכפוף לעמידה בתנאי הסף. כללים אלה חלים גם על בוגרי "חוג לאחר תואר" בפסיכולוגיה.
- הסטודנטים הלומדים כיום בתוכנית ההשלמות בפסיכולוגיה רשאים להגיש מועמדות לתואר שני בכפוף לעמידה בתנאי הסף ובנוסף, נדרשים להציג אישור ממזכירות הסטודנטים של המוסד בו הם לומדים שהם אכן יסיימו את תכנית ההשלמות עד תחילת שנת הלימודים תשפ"ז.
התאמות לציבור משרתי המילואים:
כחלק מהמערך לתמיכה במשרתי ומשרתות המילואים, מאפשרים במכללה האקדמית תל-אביב יפו למועמדות ולמועמדים להגיש בקשה לוועדת קבלה לפני הרישום בלי ציון מתא"ם או עם ציון מתא"ם הנמוך מתנאי הסף, אם שירתו לפחות 14 ימים במילואים בין התאריכים 1.8.2025-16.10.2025. למגמה ההתפתחותית נדרש ממוצע 90 ומעלה בקורסי הפסיכולוגיה והמתודולוגיה.
תעודה
סטודנטים שמסיימים את כל חובותיהם ועומדים בתכנית בהצלחה מקבלים תואר שני M.A בפסיכולוגיה התפתחותית מטעם המכללה האקדמית תל אביב יפו.
* הענקת התואר במסלול המחקרי מותנית באישור המל"ג.
אפשרויות תעסוקה
מטרת התכנית היא הכשרת פסיכולוגים התפתחותיים שיוכלו להתמחות ולהשתלב בעבודה במגוון מסגרות הגיל הרך - אוכלוסיית תינוקות, פעוטות וילדים צעירים. בין אותן מסגרות ניתן למנות מכוני התפתחות הילד, מרכזים לבריאות הנפש, שירותים פסיכולוגים חינוכיים ועוד.